UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
Digiturundus

Veebilehe röst

Veebilehe röstimise all mõeldakse kodulehe või rakenduse kritiseerimist. Seda võib pidada veidi vabamas vormis kiireks tagasiside andmiseks erinevalt näiteks UX analüüsist või veebirakenduse tehnilisest hindamisest. Arvustamise eesmärk on tooteomanikule anda tagasisidet tema toote puhul märgatud probleemidest või kitsaskohtadest. Teinekord teevad veebidisainerid röste ka omal initsiatiivil kas enda turundamiseks või mõne veebirakenduse kitsaskohtadele tähelepanu juhtimiseks.

Miks on vaja veebilehti röstida 🔥

Paljud veebilehtede röstimised algavad kodulehe omaniku enda initsiatiivil. Sotsiaalmeedia kasutajatelt palutakse enda kodulehe või toote söstimist. Sellel on kaks eesmärki. Osad soovivad oma toodet sotsiaalmeedias turundada ja teavad, et teemad kuhu tuleb palju kommentaare on populaarsed. Eriti "indie hackerite" toodete puhul aga soovitakse röstimisega saada tagasisidet oma veebilehele või tootele ja seeläbi parandada selle disaini, kasutatavust või sisu.

Head toodet ehitatakse ikka tagasiside põhjal. Ja targad tooteomanikud teavad, et kasutajaid tasub kuulata. Või veelparem kuula spetsialiste. Sotsiaalmeedias tagasiside küsimise võlu peitub selles, et võid täitsa tasuta saada informatsiooni mis muidu maksaks tuhandeid eurosid. Kindlasti on seal ka puuduseid.

Veebiagentuur tehtud kodulehe röstimine

Isegi kui sinu veebilehe on teinud veebiagentuur siis olen enam kui kindel, et seal on mida annaks parandada. Kindlasti on igaühel oma arvamus üldisest loovlahenduse stiilist ja selle üle ei ole mõtet arutada. Kuigi ka kodulehe disain peaks sobima brändile ning sihtgrupile keda soovitakse kõnetada.

Igapäevase veebikasutajana näen kodulehti mis on segased, halva kasutusmugavusega, vananenud disainiga või halvemal juhul lihtsalt ei tööta. Inimesel kes kodulehtedega ei tegele võivad osad nendest probleemidest jääda märkamata. Üsna kindlasti mõjutavad need aga kodulehe kasutusmugavust ja konversioonimäära. Lõppkokkuvõttes seda kui palju raha ettevõte teenib.

Eelnev juttu kinnitavad ka numbrid. Aga räägime siis Baymard Institute poolt välja uuritud infost. Baymard instituut on keskendunud UX ehk kasutusmugavuse uuringute koostamisele. Igal aastal kulutavad nad üle 20 000 tunni kasutusmugavuse uuringutele ja testimistele.

  • Kui kasutajal on veebilehega halb kogemus siis 13% kasutajatest räägib sellest vähemalt 15 inimesele. Üks ebameeldiv sotsiaalmeedia postitus võib korraga jõuda tuhandete inimesteni.

  • 91% kasutajatest kes pole rahul kasutuskogemusega ei kaeba selle üle. Nad lihtsalt lahkuvad teie veebilehelt või lõpetavad toote kasutamise ja ei anna mingit tagasisidet.

  • Ainult 1% kasutajatest ütlebm et nad on e-poodidega igal külastusel rahul. (Absoluutselt olen ma veebidisainerina üle keskmise kriitiline aga ma ei oska nimetada ühtegi Eesti e-poodi või online ostu keskkonda mille kasutamisega võiks täielikult rahule jääda.)

  • 88% tarbijatest ütleb, et on vähetõenäoline, et nad lähevad tagasi kodulehele kust said kehva kogemuse osaliseks.

  • Forrester Research annab aga teada, et läbimõeldud ja sujuv kasutusmugavus võib potentsiaalselt tõsta müügi määrasid kuni 400%.

Need numbrid peaksid nüüd üsna selgelt andma mõista, et paljude kodulehtedega saab palju paremini ja see on oluline. Ja selleks, et teha esimene samm oma kodulehe parandamiseks on mõistlik kuulata selle kohta tagasisidet. Ja lasta oma veebilehte röstida on selleks üsna hea viis. Eesti kodulehtede puhul ma isegi hindaksin olukorda veelgi kehvemaks. Meil on küll palju IT firmasid ja kodulehtede tegijaid aga enamik on keskendunud sellele, kuidas võimalikult kiiresti saaks midagi kliendile maha müüa. Ehk installi valmislahendus.

Veebikujunduse hindamine

Veebidisaini rösti puhul keskendutakse kodulehe disainile. Ehk siis hinnatakse üldist välimust ja stiili. Enamasti toimuvad sellised röstimised disaini põhjal. Seda tagasisidet küsivad tavaliselt UI/UX disainerid oma töö põhjal ja näidatakse ühte konkreetset kodulehe disaini vaadet. Selle ühe vaate puhul ja enamasti teadmata ka rohkem taustainfot brändist on raske teha põhjalike järeldusi. Aga hinnata saab veebilehe sõnumi selgust, tüpograafiat, kompositsiooni, värve, kasutatavust.

Kodulehe kujunduse põhjal loovad külastajad esmase arvamuse. Selle kujundamine võtab aega alla poole sekundi.

Veebilehe üldine röstimine

Siinkohal vaadatakse kodulehte kui tervikut. Sõnum, veebilehe sisutekstid ja kujundus. Hinnatakse nii üldmuljet, kodulehest ja teenusest arusaamist kui UI disaini. See röstimis viis on kõige levinum.

Veebilehe sisu ning välimus peavad käima käsikäes. Heade sisutekstidega aga kehva kujundusega koduleht ei ole usaldusväärne. Visuaalselt väga trendikas ja tipptasemel disainiga koduleht võib näha küll proffessionaalne välja aga kui see ei edasta soovitud sõnumit kiiresti ja selgelt siis peale veebidisainerite ei viitsi keegi seal pikemalt oma aega kulutada.

Veebilehe tehniline röst

Mõned röstijad võtavad asja ette ka põhjalikumalt ning lisaks kodulehe turunduslikule ja veebidisainile röstivad ka tehnilist poolt. Kui kiiresti koduleht avaneb, kas tehniliselt on kõik korras või on puudujääke. Vaadatakse veebilehe koodi, otsingumootoritele optimiseerimist ja muud tehnilist. Enamasti võtavad sellised röstid aga väga palju aega ning neid on sotsiaalmeedias keeruline esitleda.

Kuidas veebiilehti röstitakse

Enamasti toimuvad veebilehtede röstimised sotsiaalmeedia keskkondades. Näiteks nagu X. Tavaliselt küsib tooteomanik oma kodulehele või SaaS rakendusele tagasisidet ja palub röstida. Kasutajad kellel on midagi öelda siis kirjutavad sinna kommentaare. Alati ei ole kodulehe röstimine ka negatiivne vaid kirjutatakse mis meeldib ja kuidas idee tundub. Sotsiaalmeedias kommenteerimise võlu ja valu seisneb selles, et ühe kasutaja tagasiside põhjal võib areneda dialoog. Kes on nõus ja kes arvab, et antud kommentaar pole kõige targem.

Keerukamad veebilehtede röstimised aga võtavad ette kogu lehe ja annavad sinna algusest lõpuni tagasisidet. Seda võib teha näiteks loeteluna või siis juba spetsiaalses disaini programmis kommenteerimisena.

Mõnikord võib juhtuda, et veebidisainerid võtavad ka kogu kodulehe või mõne osa ja teevad oma nägemuse kujundusest. Siinkohal ma oleks ise pigem kriitiline kuna päris tihti juhtub, et seda teevad alles noored ja algajad veebidisainerid. Võib juhtuda, et nö röstitud veebidisain ei vasta enam brändile ja on algsest ideest väga palju kõrvale kaldunud. Disainirösti puhul sõltub väga palju algmaterjali kvaliteedist aga seda ei tohiks võtta kui rebrandingut.

AI-ga veebilehe röstimine

Turule on toodud ka erinevad AI ehk siis enamasti GPT põhised veebilehe röstimis tooted. Olen neid mõnda ise huvi pärast testinud ja pigem ei soovitaks. Mõned nendest pakuvad nö freemium teenust ja oma kodulehte saab tasuta testida. Seda võiks lihtsalt huvi pärast kasutada. AI nägemus asjadest on kohati inimese loogikast erinev ja see võib lihtsalt mõtte huvitavas suunas liikuma panna.

Muud praktilist väärtust aga mina isiklikult nendes AI põhistes veebilehtede röstijates ei näe. Pigem nad kontrollivad kas kodulehel on olemas mingid kindlad elemendid ja kas see vastab teatud tingimustele. Üldine loogika on aga selles, et kodulehte võib strateegiliselt lahendada mitut moodi. Lisaks visuaalse disaini ja üldmulje kohapealt ei ole need AI lahendused veel kontekstist aru saanud. Näiteks üks disainerite poolt kõige hinnatumaid SaaS kodulehti mis on müüb toodet väga hästi sai keskpärase tulemuse.

Lase oma kodulehte röstida

Tagasiside saamine võib alguses kipitada. Aga ma ise soovitan sellele läheneda puhtalt faktipõhisest seisukohast. Enamus kasutusmugavuse mustreid ja veebidisaini reegleid on üsna hästi defineeritavad. Samas vaid nii saad teada kuidas sinu kodulehekülg teistele tundub ja milliseid puuduseid nad leiavad. Kogu veebilehe röstimiselt saadud tagasisidet ei pea loomulikult võtma puhta kullana. Võid sellega oma veebiagentuuri poole pöörduda ja küsida kuidas nad seda põhjendavad. Võibolla saad vastu hunniku häma ja keerutamist, et oma töö puudujääke varjata aga korralikud spetsialistid kindlasti oskavad saadud infot ära kasutada.

Erinevates sotsiaalmeedia keskkondades võid saada kodulehe rösti tasuta. Kasutada võiks ingliskeelset terminit "roast". See on natukene õnne küsimus kuidas ja mis kvaliteediga kodulehe rösti saab.

Meie käest saab tellida 99€+km kodulehe rösti paketti. Sisaldab see vabas vormis tagasisidet kodulehe (esilehe) või maandumislehe disainile ja kasutusmugavusele. Paneme kirja milline on üldmulje ja millistes kohtades näeme võimalust asja parandada või millele tähelepanu juhtida. Rösti tulemusena saate kommentaaridega Figma faili. Peale tellimuse koostamist saadame teile arve ja kui arve on tasutud siis 48h jooksul saate lingi röstile. Tellin kodulehe rösti 🔥