UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
Digiturundus

Veebilehe tegemine - millest alustada?

Veebilehe tegemine võib tunduda keerukas. Või kardad, et see on liialt suur tükk turunduseelarvest? Kui lähened veebilehe loomise ülesandele õige nurga alt võib see olla üsna inspireerin ja põnev väljakutse. Lisaks saad kindlasti ka ise palju rohkem teada oma klientide käitumisest, soovidest ning võid leida uusi lähenemisnurki oma ettevõtte turundamiseks. Siin artiklis selgitan lühidalt millele peaksid mõtlema ning millised sammud sind ees ootavad kui hakkad uut kodulehte tegema.

1. Mõtle oma veebilehe eesmärkidele ja sihtgrupile

Enne kui asud uut veebilehte tegema, mõtle läbi, mida soovid selle veebilehega saavutada. Kas soovid jagada infot ning turundada oma ettevõtet? Luua tugevat ja kaasaegset brändi keda kliendid usaldavad? Müüa tooteid või teenuseid? Äkki soovid hoopis luua kogukonda?

Seejärel määra oma sihtgrupp - kes on need inimesed, keda soovid oma veebilehel näha. Veebilehe külastajate sihtgruppi määramisel võid abiks võtta persoona kaardid.

Persona kaardid on kujuteldavad isikuprofiilid, mis kirjeldavad sinu sihtgrupi esindajaid demograafiliste andmete, huvide, eesmärkide ja väljakutsete kaudu. Need aitavad sul paremini mõista, millist veebilehe disaini, sisu ning funktsioone kliendid vajavad. Nii saad planeerida sihtgrupile kohandatud ja meeldejääva kasutajakogemuse.

2. Pane paika veebilehe eelarve

Võid saata pakkumised kümmnele veebiagentuurile ja saada sealt tagasi hinnapakkumised ning selle põhjal valida endale meelepärane lahendus. Tegelikult see ei ole väga effektiivne tegutsemisviis. Selline töövorm soosib vähemuspakkumiste loomist. Ja lõpuks tekitab see olukorra kus klient ja veebiagentuur on vastastikustel positsioonidel. Kliendi poolel on soovid ja ootused ning agentuuri soov on töö võimalikult kiirelt ja väikese ajakuluga valmis teha. Lihtsalt madalaima hinna peale pakutud veebilehe projekt pole ka midagi mida tahaks oma portfolios näidata.

Iga digiagentuuri eesmärk on teenida kasumit. Paljud on valinud tee kus nad aktiivselt turundavad ja proovivad kogu aeg uusi ja uusi kliente peale leida. Gives näiteks soovime luua veebilehti mis teeniksid ennast 10x ja rohkemgi tagasi. Ehk pigem on teha just selline veebileht mis on antud hetke võimalusi ja vajadusi arvestades kõige mõistlikum. Väga paljudest päringutest ka keeldume kui näeme, et antud eelarve piires ei suuda me piisavalt kvaliteetset tulemust pakkuda, või kui projekt meid ei huvita või tundub liiga nõudlik väikeagentuuri jaoks.

Kui räägid veebiagentuuriga oma eelarvest avatud kaartidega siis saad täpselt samamoodi pakkumisi ning siis saad juba palju täpsemalt võrrelda mida üks või teine teenusepakkuja selle eest saab pakkuda. Nii nagu autod on väga erinevas hinnaklassis võib ka veebilehe tegemise eelarve kordades erineda. Kallim on kindlasti parem aga sõltuvalt ettevõtte positsioonist võib palju odavam lahendus ka väga mõistlik valik olla. Tähtis on leida parim hinna ja kvaliteedi suhe.

3. Kogu inspiratsiooni veebilehtedest ja ideid

Sa käid kindlasti iga päev internetis ja kasutad erinevaid tooteid ning otsid ka endale teenuseid. Teisi veebilehti külastades vaata, mis sulle nende juures silma jääb. Pane kirja, mis sulle nende juures meeldib, milliseid funktsioone nad kasutavad ja kuidas on ülesehitatud nende disain. Võid teha märkmeid ka sellest mis sulle on vastukarva ja milliseid põhilisi probleeme tuleks vältida.

Veebilehe inspiratsiooni kogumisel ei pea tingimata vaatama oma konkurentide või sarnast tüüpi veebilehtede peale. Kui hakkad disaineriga tööle siis saad talle seletada mis sulle erinevate kodulehtede juures meeldis. Professionaalne veebidisainer kindlasti oskab sinu tähelepanekuid tõlgendada ja soovidega arvestada.

4. Pane kirja veebilehe funktsionaalsus

Nüüd oled sa võrrelnud erinevaid veebilehti ja tead millised eesmärgid ning sihtgrupp sinu kodulehel on. Kindlasti ei tasu nende punktide juures üle mõelda. Kui hakkad veebiagentuuriga koostööd tegema siis nad kindlasti katavad samad protsessi osad ning seda juba palju metoodilisemalt.

Aga sina tead oma ettevõtet ning kliendibaasi kõige paremini. Mõeldes sellele pane kirja millised omadused või funktsioonid sinu veebilehel kindlasti peavad olemas olema. Kas sul on tooted mida soovid tootekataloogis näidata või soovid üldse e-poe lahenduse kaudu müüa. Kas sul on mitu füüsilist asukohta ja soovid neid kaardi peal näidata.

5. Vali kas veebiagentuur või teed oma kodulehe ise

Nüüd kui sul on selge mida sul on vaja teha pead otsustama. A) Kas teed oma kodulehe ise. Või võibolla on sul tuttavaid abilisi. Kui su veebileht on lihtsam siis võid oma tutvusringkonnast leida disainereid ja programmeerijaid kes väikese tööampsuna oleks nõus abistama.

B) Soovid kasutada veebiagentuuri abi. Siinkohal on asi lihtne ja samal ajal väga keeruline.

Turul on palju pakkujaid. Nende vahel valimine võib väga ajamahukas olla. Ideaalis soovitaks ma valida paar kolm tükki kelle portfolio meeldib ning kelle disainikäekiri tundub sümpaatne. Lepi kokku kas online videokõne või kohtumine ja saad juba täpsemalt kuulata mida nad pakuvad ning kuidas protsess välja näeb.

6.1 Otsustasid ise veebilehe teha

Vahva. Sulle meeldivad väljakutsed.

On sul domeeninimi?

Kui sul on juba kodulehekülg olemas siis on kindlasti ka domeeninimi. Domeeninimi on sinu veebilehe aadress internetis. Näiteks www.give.ee või www.weekendvisuals.com on domeeninimed. Vali lühike, kergesti meeldejääv ja seotud sinu brändi või tegevusalaga. Kontrolli ka saadavust, et valitud domeeninimi ei oleks juba kasutuses.

Kui sinu ettevõte tegutseb üle maailma või otsid väliskliente siis soovitaksin vaadata .com domeeni poole. Kui tegutsed valdavalt Eestis siis .ee lõpuga. Kuna paljud .com lühemad ja normaalsed domeenid on juba võetud siis võid vaadata ka erinevaid .io vms. lõpuga domeene. Eriti startup ettevõtetele on need sobivad.

Vali veebilehe platvorm

Enamikul juhtudel on soovitatav kasutada veebilehe loomiseks platvormi nagu WordPress, Framer, Webflow, Wix, Squarespace või e-poe puhul Shopify. Need platvormid pakuvad erinevaid funktsioone, disaini theme ja kohanemisvõimalusi vastavalt sinu vajadustele. Kui soovid teha pisemat turundusteemalist veebilehte siis võiksid platvormide kasutamisega täitsa hakkama saada.

Kui sul puudub varasem veebitegemise kogemus siis mina isiklikult soovitaks kasutada Frameri tarkvara. Natukene keerukam esmakasutajale on Webflow aga see on endiselt palju kiirem ja mugavam kui ise veebilehe kodeerimine. Webflow ja Frameriga veebilehe tegemisest võid lähemalt lugeda mis on no-code artiklist.

Kujunda oma veebileht

Vali sobiv disainimall või alusta nullist disainimisega vastavalt oma brändi stiilile ja sihtgrupi ootustele. Pööra tähelepanu kasutatavusele ja mobiilseadmetele kohandatavusele, kuna üha rohkem inimesi sirvib veebilehti nutitelefonidelt.

6.2 Valisid veebilehe tegemiseks veebiagentuuri

Ma isiklikult usun, et see on mõistlikum variant. Hea veebilehe tegemine on kunst mille omandamiseks tuleb teha aastaid tööd. Ma ei taha seda kuidagi eliitseks või eriliseks teha aga tegelikult on päris palju väikeseid detaile ja otsuseid mis mõjutavad kodulehe edukust. Kui teie pakkumise hind on suurem siis võib juba paar õnnestunud tehingut veebilehe tegemisele kulunud raha mitmekordselt tagasi teenida.

Pane agentuuriga paika tähtajad

Lepi kokku konkreetsed ja täpsed tähtajad. Nii väldis hilisemaid erimeelsusi. Kuna agentuuri töö sõltub palju ka tagasiside andmise kiirusest siis arvesta ka sellega, et sinu töögraafikus oleks selleks planeeritud aega. Mida kiiremini ja täpsemalt veebiagentuurile tagasisidet annad seda parema veebilehe lõpuks saad. Sina tunned enda kliente agentuur aga veebikujunduse trende ja parimaid praktikaid.

Kui sa näed, et veebiagentuur ei suuda kohe projekti alguses tähtaegadest kinni pidada siis siit on raske head koostööd oodata. Sellisel juhul pigem soovitan kohe see ebameeldib vestlus ette võtta ja uurida miks nii juhtus, mis probleemid olid ja mõelda tõsiselt kas tasub projektiga edasi liikuda. Sinu veebipartner peab olema usaldusväärne ettevõtte kellele saad toetuda.

Briifi agentuuri

Pigem kommunikeeri üle. Veebidisainerid oskavad väga hästi olulist informatsiooni eristada. Mida täpsemalt räägid oma soovidest ja vajadustest seda parema veebilehe endale saad. Ära jää lootma, et agentuuris töötavad selgeltnägijad kes sinu mõtteid loevad.

Veebilehtede puhul on päris paljud asjad omavahel seotud. Ehk otsused mis projekti alguses tehakse võivad oluliselt mõjutada hilisemaid etappe. Kodulehted on küll elavad süsteemid ja neid saab alati ümber disainida ning tehniliselt edasi arendada aga praktika on näidanud, et mitte alati see ei õnnestu kõige paremini. Ehk 9 korda mõõda ja üks kord lõika kehtib ka siin.

Usalda oma agentuuri

Kui tegid hea valiku siis võtab agentuur siin protsessi juhtimise enda õlgadele.

Sa võid oma agentuuri tööd ka lasta kontrollida

Võibolla oled kuulnud, et ehituses on ehitusjärelvalve. Tegelikult kui tahad super kindel olla siis võid lasta ka oma agentuuri tööd mõnel teisel agentuuril kontrollida. Näiteks meie teeme hea meelega nö disaini röste. Kui saad uue kodulehe kujunduse siis algfaasis on palju kergem erinevaid vigu parandada. Teinekord pole isegi tegemist päris vigadega vaid on lihtsalt asjad mida võiks paramete tulemuste saavutamiseks teisiti teha.

Loe, mis on veebilehe röst.

Veebilehe disaini puhul vaata

Kui saad veebiagentuurist oma veebilehe disaini kavandid siis siin on üks oluline asi kuidas peaksid neid vaatama. Ära otsi kujundust mis oleks sinu isiklik lemmik. Proovi ennast panna sihtgruppi sussidesse ja tunnetada kuidas sinu kodulehekülg neile võib mõjuda. Arvesta, et sinu kliendid ei tea sinu tootest ja teenusest nii palju nagu sina ise. Ning erinevatel inimestel on väga erinev isiklik maitse kuigi nad võivad olla ühe ettevõtte kliendid.

Ehk kodulehe kujunduse puhul ei ole tähtis, et see kõikidele meeldiks. Sellist kujundust on praktiliselt võimatu teha. Aga pead veenduma, et paigas oleks kasutusmugavus ning veebilehe kujundus näeks välja professionaalne.

Küsi responsive disaine

Kindlasti vaata, et agentuur teeks kõik responsive disainid või vähemalt põhilistest veebilehe vaadetest.

7. Loo veebilehele sisu

Veebilehe sisu võib jagada 2 suurde gruppi. Esimene võiks olla nö veebilehe sisutekstid ja graafika mis tutvustavad toodet ja teenust. Teine grupp on siis hariv ja uudisväärtusega sisu. Blogi, artiklid, uudised, õpetused.

Loo kvaliteetne ja asjakohane sisu vastavalt oma eesmärkidele ja sihtgrupile. Kasuta kvaliteetseid pilte, videoid ja teksti, mis on hästi loetav ja arusaadav. Võimalik, et sinu agentuur aitab sisu loomisega. Samas kui soovid eelarvet kokku hoida siis on üsna mõistlik lahendus selle osaga ise tegeleda. Ideaalis võid leida mõne vabakutselise fotograafi kes teeb sulle kvaliteetsed pildid või videod. Tänasel päeval on see koht kus ei tasuks väga kokku hoida. Hea pilt loob usaldust ja müüb.

8. Testi ja täienda

Enne veebilehe avalikustamist veendu, et kõik töötab korralikult ja veebileht on kasutajasõbralik. Tee testkasutajatele katsetusi ja kogu tagasisidet, et saaksid vajadusel teha täiendusi ja parandusi. Kindlasti kontrolli üle kontaktivormid. Vaata, et sinu uus kodulehekülg toimisk ideaalselt mobiilsetes seadmetes. Testi erinevaid vorme ja funktsioone ka seal.

Tee endale uus koduleht

Koduleht on sinu ettevõtte üks kõige olulisemaid reklaamikanaleid. See on kokkupuute punkt kus saad ennast kliendile automaagiliselt maha müüa. Kvaliteetne ja modernne koduleht tõstab müüki. Võibolla ma olen üli kriitiline tänu oma elukutsele aga erinevaid Eesti teenuseid või tooteid isiklikult kasutades on 9 kodulehte 10st katki. Mitte nii katki, et ei saaks informatsiooni kätte või ostu sooritada aga piisavalt, et see kindlasti mõjutab majandus tulemusi.

Kui ei tea kust alustada siis loe siit veebilehe tegemisest ja kui kõnetab võta ühendust ning kuulame sinu soove.